poniedziałek, 7 lipca 2008

A propo telewizji 3D

Ostatnio wyszedł dosyć "sympatyczny artykuł w gazecie o nadchodzącej rewolucji w postaci telewizji 3D. Dosyć sceptycznie oceniłem możliwość szybkiego wdrożenia technologi i jej dostępności dla zwykłych zjadaczy chleba. I chyba zbyt ostro i nazbyt ostrożnie oceniłem dążenie głównych rynkowych graczy do celu jakim będzie telewizja 3D w każdym domu.

Ostatnio mianowicie opisywałem dwa nowe produkty zaprezentowane przez firmę Mitsubishi. Był to telewizor laserowy LaserVue oraz rewolucyjny system obróbki dźwięku pozwalający uzyskać przestrzenny dźwięk tylko za pomocą głośników zamontowanych w telewizorze. Jak się traz okazało obydwa rozwiązania mają mieć zastosowanie w telewizji 3D.

I tak wrażenie przestrzennego obrazu ma być możliwe dzięki najnowszym telewizorom tej firmy 73” 1080p DLP® serii Diamond wykorzystującą opisaną laserową emisję obrazu. Jak podaje firma w pełni efekt 3D ma być możliwy do uzyskania tylko na telewizorach o odpowiedniej wielkości. 73 cale które maja być odpowiednie raczej nigdy nie będą dostępne dla przeciętnych wyjadaczy.

Firma podaje również że tylko telewizory DLP®, dzięki swej szybkości są w stanie podołać wymaganiom jakie stawia trzeci wymiar wyświetlanego obrazu, dodając w pełnej 1080p rozdzielczości. Ani telewizory plazmowe a tym bardziej lcd na dzień dzisiejszy nie posiadają odpowiednich parametrów by podołać temu zadaniu.
Oczywiście połączenie jakości telewizorów laserowych z możliwościami uzyskania dźwięku przestrzennego dzięki zastosowaniu technologii iSP gwarantuje nie tylko wizualną trójwymiarowość ale również pełne wrażeń dźwiękowe otoczenie.

Dodatkowego smaku całemu przedsięwzieciu dodaje fakt podpisania przez firmę Mitsubishi porozumienia z NVIDIA i Aspen Media Products w celu promocji i dystrybucji video gier produkowanych w technologii 3D oraz nowych modeli telewizorów.

I tak już wkrótce wymienione wyżej firmy mają zaprezentować system rozrywki w trzech wymiarach, w skłąd którego wejdzie telewizor marki Mitsubishi, Aspen Media Products Windows Media server i różnego rodzaju gry video dostosowane do trójwymiarowego trybu.

Jak szacuje firma Mitsubishi do końca roku nabywców takiego zestawy ma być ponad milion, a tym samym wzrośnie również oferta filmów i innego rodzaju przekazów wyświetlanych i produkowanych z myślą o trzecim wymiarze.

3D nadchodzi, kwestia czy nasze portfele są gotowe na taką rewolucje