poniedziałek, 16 czerwca 2008

Panasonic - historia wszędobylskiego dźwięku

Marka Panasonic została stworzona na potrzeby rynków amerykańskiego, kanadyjskiego i meksykańskiego w 1955 roku przez japoński koncern Matsushita. Nazwa ta powstała z kombinacji angielskich słów "pan","all" ,"sonic".

Koncern Matsushita powstał już w 1918 roku. Do zakończenia II Wojny Światowej była to firma produkująca głównie na potrzeby rynku japońskiego i rynków azjatyckich. Szybki rozwój nastąpił po roku 45.

W roku 1961 Matsushita rozpoczęła produkcję tanich odbiorników telewizyjnych przeznaczonych na rynek Stanów Zjednoczonych Ameryki pod marką Panasonic. Marka weszła także na rynek europejski w roku 1979.

Przedsiębiorstwo szybko urosło w latach 1950-1970. Sprzedawało telewizory, radia i sprzęt użytkowy na wielu rynkach. Przedsiębiorstwo rozpoczęło budowę fabryk na całym świecie. Szybko zdobyło reputację dzięki produkowanym przez nią produktach dobrej jakości.

Przedsiębiorstwo zadebiutowało wypuszczeniem na rynek japoński głosnika hi-fi pod marką Technics. Dzięki wysokiej jakości komponentom audio firma zdobyła klientów na całym świecie.

W latach 70. Matsushita dalej umacniało swoją obecność na rynku USA, kupując Quasar od Motoroli w roku 1974, oraz kupując MCA-Universal w 1989 r.

Od wiosny 2004 roku Matsushita używa marki Panasonic jako jej głównej, globalnej marki.

19 stycznia 2006 roku Matsushita ogłosiła, że od lutego 2006 zaprzestanie produkcji analogowych telewizorów i skoncentruje się na telewizji cyfrowej.

Obecnie Matsushita dostarcza produkty pod wieloma nazwami, takimi jak:
  • Panasonic (elektronika użytkowa na rynek amerykański i europejski, sprzęt audio-video, mikrochipy, komponenty samochodowe oraz inna elektronika)
  • Technics (sprzęt audio)
  • National (sprzęt domowy na rynek japoński i amerykański)
  • Nais (komponenty do maszyn, od 2004 roku zastąpiony przez Panasonic)
  • Quasar (tanie telewizory, sprzęt wideo oraz urządzenia elektroniczne na rynek Ameryki Północnej - trwa likwidacja)
  • Ramsa (profesionalny sprzęt audio)
  • Rasonic (od 1994 roku elektronika użytkowa na rynek chiński)
10 stycznia, 2008 r. – Firma Matsushita Electric Industries Co., właściciel m.in. marki Panasonic ogłosiła, że z dniem 1 października 2008 roku, zmieni nazwę na Panasonic Corporation. Spółka zunifikuje wszystkie swoje korporacyjne marki pod jedną marką Panasonic na całym świecie.



źródło: panasonic.net, wikipedia.org