czwartek, 19 czerwca 2008

Philips - historia firmy niosącej światło Europie

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1891 r. przez braci Gerarda i Antona Philips w Eindhoven, w Holandii. Ich pierwszym produktem była żarówka oraz "inny osprzęt elektrotechniczny". Na przełomie wieków Philips był już jednym z największych producentów w Europie. W roku 1914 ustanowiono laboratorium badawcze by studiować zjawiska fizyczne i chemiczne i tym samym stymulować powstawanie innowacyjnych produktów. W roku 1918, przedstawiono rentgen medyczny. Był to moment kiedy rozpoczęła się dywersyfikacja produktów Philips i jednocześnie ochrona innowacji poprzez patenty. W roku 1925 firma uczestniczyła w pierwszych eksperymentach nad techniką telewizyjną, a 2 lata później rozpoczęła produkcję własnych radioodbiorników, sprzedając w roku 1932 ponad milon sztuk. W roku 1033 wyprodukowano 100 milionowy egzemplarz radia oraz rozpoczęto produkcje medycznych rentgenów w USA.
W 1939 wprowadzono na rynek pierwszą golarkę elektryczną Philishave. Firma zatrudniała wówczas już 45 tysięcy osób na całym świecie. Wojna spowolniła rozwój firmy. Jednakże innowacyjność i ciągłe doskonalenie szybko wydało efekty po jej zakończeniu.
Philips wprowadził do użytku kasetę magnetofonową, która szybko stała się przebojem. Nie udało się za to rozpropagować standardu kaset video znanego pod nazwą V2000 z powodu konkurencji ze strony standardów Betamax i VHS.
Badania nad oświetleniem doprowadziły do powstania nowych energooszczędnych żarówek. Przełomowe okazały się badania nad obróbką, przechowywaniem i transmisją dźwieku, obrazu i danych, które doprowadziły do powstania płyt kompaktowych i optycznych systemów telekomunikacyjnych.
Innymi krokami milowymi w historii firmy było sprzedanie 100 milonowego zestawu telewizyjnego w1984 roku, oraz 300 milionowej golarki elektrycznej w roku 1995.
Lata 90 był dla firmy Philips latami restrukturyzacji i przeobrażeń, mających uzdrowić firmę, uprościć jej strukturę i zmniejszyć zakres działalności.
W 1997 roku wspólnie z kilkoma innymi firmami stworzono i zaprezentowano światu nowy format płyt kompaktowych DVD, który stał się najszybciej rozwijającym produktem w historii domowej elektroniki.
Wchodząc w XXI wiek firma nadal kontynuowała rozwój innowacyjnych produktów. W 2004 roku zaprezentowano nowy slogan firmy będący odbiciem jej misji : "sense and simplicity" zgodnie z którym celem firmy jest dostarczanie konsumentom produktów zaawansowanych technicznie, łatwych w użyciu, i przede wszystkim zaprojektowanym by sprostać wszystkim ich potrzebom.